Søgemaskineoptimering – SEO er mere end bare søgemaskineoptimering

Vil du også være synlig på Google? Det kan jeg godt forstå, og nu har du muligheden for at få udført SEO (Søgemaskineoptimering) af professionelle SEO eksperter. Vi har mere end 20 års erfaring med on-site og off-site søgemaskineoptimering med specielt fokus på teknisk SEO optimering.
soegemaskineoptimering

Søgemaskineoptimering er for mig ikke bare søgemaskineoptimering, det er en måde hvorpå man kan skabe højere synlighed og konvertering for en hjemmeside, hvad enten det er en shop, en blog eller en firmaside. Det kræver at man behersker rigtig mange områder, alt lige fra hvordan hjemmesiden bedst opbygges hvor både teknisk SEO men også brugervenlighed og design har sin gang. Til det at opbygge såkaldt TRUST og autoritet inden for det felt man nu har med at gøre.

Jeg har rigtig mange år på bagen, og følger hele tiden med i udviklingen på nettet og ikke mindst på Google. Jeg har siden 1995 udviklet og designet hjemmesider, og har været med næsten fra start når vi snakker søgemaskineoptimering og teknisk optimering.

seo soegemaskineoptimering online markedsfoering

Hvad er søgemaskineoptimering?

Søgemaskineoptimering er det at optimere sin hjemmesides synlighed på nettet. Det kan både være af praktisk og teknisk karakter. Og indebærer det at optimere på flere hundrede parametre som alle er med til at optimerer synligheden på søgemaskiner som fx Google

Hvad er en SEO analyse?

En SEO analyse er en analyse som skal klargøre hvilke ting der i den grad skal gøres noget ved set i forhold til Søgemaskinetimering.

Hvad er teknisk SEO?

Teknisk SEO dækker over mange forskellige optimeringer. Det kan fx være hastighedsoptimering, det kan være at der er de rette tags og Schemas (Rich Snippets) på din hjemmeside. Alt dette for både at skabe det rette fokus, men også forbedre brugeroplevelsen.

Hvad er en søgeordsanalyse?

En Søgeordsanalyse er en analyse som er med til at finde netop de ord og fraser du skal bruge i dine publiceringer. Det er nøglen til netop at komme til at ranke på forskellige ord der er relevante for din hjemmeside.

Hvad er linkbuilding?

Linkbuilding er flere ting, men det er især det at bygge links til din hjemmeside. Det bedste er dog at man ikke bygger links, men får dem på naturlig vis. Fx ved at skrive noget super indhold, som folk gerne vil linke til.

Hvad er en ranking analyse?

Rankinganalyse er en analyse der viser hvordan din hjemmesides placeringer er på blandt andet Google ved forskellige ord og fraser. Men det er også en analyse som viser hvordan dine konkurrenter rangerer på netop de samme ord og fraser.

Søgemaskineoptimering er kort sagt, alt det man gør for at en hjemmeside får bedre synlighed på nettet herunder i søgemaskinernes organiske søgeresultater og på nettet.

Synonymer: SEO, SE optimering, Organisk SEO, SEO optimering, Søge optimering, søgemaskine optimering, optimering af hjemmesider, hjemmeside optimering, Google optimering, Googleoptimering, Google søgemaskine optimering.

Søgemaskineoptimering kan deles op i 6 grupper

Hvad vil du opnå

Det er først vigtigt at finde ud af hvad det er du gerne vil opnå med søgemaskineoptimeringen uden nogle mål og delmål at arbejde frem imod, er det svært både for professionelle SEO folk og dig selv at fastlægge hvordan vi kommer til de mål. Selvfølgelig vil professionelle SEO eksperter, via analyser, kunne se hvad der skal fokuseres på og hvor meget man bør fokusere etc. Men det er dig som hjemmesideejer der skal finde frem til hvilke mål du har, så SEO eksperten ud fra det kan komme med et tilbud. Og nej det er ikke nok bare at sige, jeg vil være nummer 1 på Google, det kan de fleste godt, men det er næsten umuligt at definere hvad der skal til for at blive nr 1 på Google.

Analyser

Det er vigtig for den optimering der skal finde sted, at man laver nogle analyser, uden dette ved man ikke hvordan hjemmesiden klare det eller har det på verdens søgemaskiner. Man ved heller ikke om der er SEO elementer som kan forbedres. De Analyser som typisk bliver lavet er:
– SEO analyser
– Søgeordsanalyser
– Ranking Analyser
– Konkurrent analyser
– Konverteringsanalyser Langt de fleste analyser bliver brugt til at se hvordan det går, hvilket også betyder at analyserne er nogle man også vil lave undervejs i arbejdet, da det er den eneste måde hvorpå man kan se hvordan det går og hvad ens konkurrenter gør.

Teknisk optimering

Teknisk optimering er det at man optimere hjemmesiden på forskellige punkter, ikke hvad angår indholdet, men fx at man optimere den interne linkstruktur, retter fejl i koden, optimere hjemmesidens hastighed, forbedre funktioner og måske endda bygger nye søgemaskinevenlige funktioner.

Optimering af Indholdet

Optimering af indhold er en stor del af søgemaskineoptimering. Det vil fx være tekstoptimering, title optimering, at fjerne dobbelt indhold, skrive nye tekster, optimering af metadata, lave reelle overskrifter (h1, h2, h3 etc.) brug af de rigtige søgeord og fraser, optimering af links internt på siden (brug af de korrekte ankertekster), billedbeskrivelser og ja rigtig mange andre ting.

Konverteringer

Det er aldrig nok bare at skabe en masse besøg via søgemaskineoptimering, man skulle helst også gerne få de besøg til at konvertere til kunder, eller at lave den handling som man fx har fastlagt fra start. Det er derfor vigtigt at man hele tiden følger med og optimere konverteringen af siden. Det kan fx være at man prøver at bruge andre billeder, en anden overskriftstype, andre farver på knapper, call to action knapper, design ændringer etc.

Det eksterne arbejde

Ja det er ikke kun på din hjemmeside der skal søgemaskineoptimeres, du ved det sikkert allerede godt, men uden omtale på nettet, kan og vil din hjemmeside kun blive set som værende meget lidt vigtig i Googles øjne. Det vil altså sige at du alle steder du kan få links fra, skal få links (linkbuilding). Et link er et link, og det samme som en stemme på din hjemmeside. Du skal også ud på de sociale medier og skabe noget omtale der, du skal fx oprette dig på facebook, twitter, Google + etc, og samtidig være aktiv disse steder. Du skal bruge fora, blogs, linkkataloger, bookmarkingsites som er relevante for dig, og ja endda også dem som ikke er så relevante for din hjemmeside. Du skal i mange tilfælde ikke holde inde der, for så skal du i gang med at bygge links til de sider du er omtalt på også, du skal sikre dig hvis du allerede har gjort noget for din omtale på nettet, at dette ikke er i strid med dobbelt indhold, du skal altså behandle de eksterne kilder på samme måde som du vil behandle din egen hjemmeside.

Vigtigst af alt når vi snakker eksternt arbejde, du må ikke spamme, og du skal være aktiv på de sider du linkbuilder på. Det går fx ikke at du bare opretter en masse profiler på forumhjemmesider, hvor der er et link til din hjemmeside, du skal også være aktiv i forummet.

Der er selvfølgelig mange flere detaljer, og mange flere punkter man kunne skrive om her som vi også gør over for vores kunder, men overordnet set, dækker ovenstående ret godt det arbejde som der ligger i søgemaskineoptimering.
I alle tilfælde når vi snakker søgemaskineoptimering, handler det om at fokusere på det der er vigtigt for den enkelte side. Fokuserer du på det der er vigtigt på de enkelte sider, fokuserer søgemaskinerne også.

Som med alt andet skal man ikke overdrive det at søgemaskineoptimere, da dette kan blive set som Black Hat SEO, som er Googles måde at sige, det du gør, kan vi ikke li. Derfor skal man altid søgemaskineoptimere med måde. Ingen kender helt grænsen for hvornår det er for meget, men så længe man ikke med vilje SEO optimere med det formål at snyde, så skulle der ikke være nogen problemer.

SEO er det samme som søgemaskineoptimering, SEO står for Search Engine Optimization, og bruges af fagfolk om det at søgemaskineoptimere en hjemmeside eller en internetløsning.